Wednesday, May 30, 2012

En dan is het al weer 30 Mei

En heb je net de 4de chemoweek van de 2de kuur achter de rug. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik er schoon genoeg van heb. Ben overal te moe voor en er komt niets uit mijn handen. Ook de dagelijkse dingen zoals wassen, koken en fietsen om een boodschapje kosten teveel energie. Af en toe een goede dag houd je op de been maar 24 weken plus herstelperiode van minimaal 3 maanden, ik vind het toch wel enorm lang. Toch geld ook hier dat het weer snel gegaan is de 1ste kuur van 12 weken als je terugkijkt. Dus het is te doen. Waar ik wel achter ben, er klopt echt maar heel weinig van de adviezen op internet die je leest en waarvan je denkt dat het uit goede bronnen komt. Bijvoorbeeld voeding. Neem smorgens een biscuitje of iets degelijks om misselijkheid bij het opstaan te voorkomen. En geen gekruid eten of te vet eten. Ze doen net of het zwangersachapsbraken is. Nou wat betreft die droge bisquitjes.....niet doen, van de chemo krijg je een hele droge mond en dan zijn die koekkruimels in je mond echt niet lekker. Je bent net 1 van die bouwvakkers uit de reclame die niet meer kunnen fluiten. Gewoon een boterham met boter en kaas. en een kop thee om met kleine slokjes het speeksel te vervangen. Gekruid eten is heerlijk. Zo proef je tenminste nog wat want je smaak is behoorlijk weg. En ook een kroketje of wat vetter eten is geen enkel probleem. Bij de lunch in het ziekenhuis krijg je zelfs een kroketje.Je hebt toch al een batterij van geneesmiddelen en mocht je last van je maag krijgen dan zijn daar tenminste middelen voor die ook werken en weinig tot geen bijwerkingen geven. Het enige wat ik eigenlijk niet meer kan eten is chocola. Dat brand werkelijk mijn maag weg. Terwijl anderen juist weer niets anders drinken dan chocolademelk in deze periode. Kortom mensen verschillen. En dan beweging. Ik heb mijn best gedaan. Van begin af aan het onco move wandel programma gevolgd en het ging alleen maar slechter. Echt niet vol te houden. Nu beweeg ik bij de fysiotherapeut. Afgelopen week zou ik voor de 1ste keer 2 keer in de week gaan. Dat duurde precies 2.2 minuut, op niveau 2 op 50 watt (echt helemaal niets dus) toen viel ik flauw. Dus nu weer terug naar 1 keer in de week op de maandag voor mijn chemo op dinsdag. Slapen. Ergens onderweg heb ik het opgegeven om iedere dag om 8 uur op te staan en niet teveel te slapen. Als je jezelf in een stoel niet meer overeind kan houden kan je echt maar beter in bed gaan liggen. Vervolgens komen de middagdutjes erbij omdat je af en toe ook wel eens iets gezelligs wil doen. En dan komt het moment dat een leuke avond 3 dagen in bed betekent. En dat heb ik er graag voor over. Anders wordt het leven wel heel erg saai. Langzaam maar zeker wordt het duidelijk waarom je nog 3 tot 6 maanden op moet knappen na de chemo. Je moet gewoon weer wakker worden,LOL.

No comments: